.
Подорож в онлайн-світ має бути безпечною! Утім, лише 29% дітей почуваються спокійно в онлайні. І ми маємо щось із цим робити.
Вражає, але кожна третя дитина готова зустрітись із незнайомцями, а це неабиякий ризик для життя та здоров'я. На щастя, майже половина українських учнів (43,5%) довіряє своїм викладачам, діти готові прийти та поділитися з ними своїми переживаннями та негараздами, зокрема про небезпеки в онлайн-просторі. Попереджений – значить озброєний. Тож маємо знати більше про причини та наслідки небезпечних дій.
Секстинг – це обмін власними фото, відео та текстовими матеріалами інтимного характеру за допомогою мобільних телефонів, електронної пошти, соціальних мереж.
Причини:
- доступність гаджетів;
- брак знань щодо можливих наслідків віртуальних стосунків;
- особливості підліткового віку;
- брак уваги.
Наслідки: навіть якщо фото не були опубліковані, дитина постійно перебуває у пригніченому стані: переживає, що її приватні світлини побачать сторонні люди, що вона стане об'єктом знущань серед однолітків.
Сексторшен – шантаж публікацією сексуального контенту (зображень, відео, навіть чуток) для залякування, примусу та здирництва.
Наслідки:
- згідно з дослідженнями, один із трьох постраждалих від сексторшену, наносили собі шкоду та вчиняли спроби самогубства через отриману психологічну травму;
- відчуття самотності, високої тривоги та депресивні думки.
Онлайн-грумінг – побудова дорослим або групою дорослих осіб довірливих стосунків з дитиною (підлітком) з метою сексуального насильства онлайн чи у реальному житті.
Причини:
- труднощі у спілкуванні з однолітками,
- низька самооцінка,
- обмежена обізнаність щодо ризиків в інтернеті,
- відсутність контролю за часом з боку дорослих.
Наслідки:
- відчуття самотності,
- відчай та безвихідь, тому погоджуються на всі умови кривдників.
- відчуття провини за те, що трапилося (дитина може думати, що вона на це заслуговує).
Алгоритм дій педагогічних працівників,
коли дитині загрожує онлайн-небезпека
Коли йдеться про правопорушення, ми стикаємося з такими проявами:
- дискримінаційні висловлювання або заклик до такої поведінки;
- приватна інформація: незаконне зберігання, поширення тощо;
- вимагання;
- шахрайство;
- сексуальні домагання, розбещення;
- демонстрація/поширення порнографічної продукції;
- вироблення або поширення дитячої порнографії;
- булінг із використанням інформаційно-комунікаційних технологій.
Дії педагога, якщо правопорушення виявлено
Насамперед слід підтримати дитину, уважно вислухати та спокійно поговорити. Після цього продумуємо алгоритм дій, обговорюємо кожний етап із дитиною та її батьками:
- Зберегти докази, наприклад, скріншот матеріалів та повідомлень. Вони знадобляться для звернення до адміністрації онлайн-ресурсу (з проханням видалити фото) та до правоохоронних органів.
- Видалити контент у повідомленнях, на пристроях учнів, зі спільних груп чи діалогів, із платформ чи сайту.
- Звернутися до правоохоронних органів. Є декілька шляхів взаємодії: написати електронного листа, піти у відділок поряд із домом, або ж звернутися до кіберполіції через їхній сайт.
- Отримати психологічну підтримку. Дитині може допомогти практичний психолог навчального закладу, приватний психолог чи гаряча лінія Ла Страда.
Протягом усього навчального процесу педагогічний працівник має контролювати ситуацію – спостерігати за психологічним станом потерпілого учня та психологічним кліматом у групі.
Дії педагога, якщо правопорушення не виявлено
На жаль, деякі небезпечні вчинки не є правопорушеннями, але вони впливають на спокій та здоров'я учня. Психологічний тиск може бути небезпечнішим за фізичний. Тож будьте уважними. До таких проявів належать:
- доведення до самогубства без застосування примусу;
- кібербулінг (не між учасниками освітнього процесу);
- секстинг;
- реклама, контент для дорослих;
- спам, нав’язливі повідомлення;
- неправдива інформація.
У таких випадках педагог також має вислухати та підтримати учня. Якщо кривдник теж учень, можна поговорити і з ним також. Запропонуйте потерпілому домовитися з іншою людиною, аби він/вона припинили свої образливі дії. Часто близькі, друзі чи просто знайомі діти можуть нашкодити ніби жартома, вони не хочуть реально скривдити людину. У такому випадку відвертої розмови буде достатньо.
Якщо ж кривдник продовжує свої дії, потрібно:
- Рекомендувати дитині завершити спілкування.
- Зробити скріншоти переписки та зберегти як докази.
- Звернутися до мережі/платформи, де відбулося порушення, а також самостійно заблокувати контент/користувача.
- Надати психологічну допомогу, психосоціальну підтримку для попередження наслідків.