A A A K K K
для людей з порушеннями зору
ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНЕ УЧИЛИЩЕ № 54
38600, смт Котельва Полтавської області, вул. Покровська, буд. 9

Психологічна допомога під час війни

Корисно знати кожному. Дещо з цього ви можете зробити, навіть, якщо ви не є психологом і це буде допомогою. Якщо ви опинилися поряд із людиною, що переживає гостру стресову реакцію і все ще здатні зберігати свій стан, що дозволяє вам читати алгоритм і слідувати простим інструкціям - можете йти по ньому.

АЛГОРИТМ ПЕРШОЇ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ДОПОМОГИ

1. Підійди

- визначтесь чи маєте сили аби підійти

- представтеся, назвіть своє ім’я

- запитайте дозволу, аби поговорити

- запитайте, чи потрібна допомога

- поясніть свої цілі

- пам’ятайте про мову тіла (жести, міміка можуть сприйматись краще, ніж слова)

2. Підтримай

- знайдіть безпечне місце

- захистіть від зайвої уваги

- допоможіть знайти опору (стіна, стілець, твоя рука)

- захистіть людську гідність (наприклад, знайти чим прикрити оголене тіло, якщо ситуація цього потребує)

- говоріть фрази «я з тобою», «ти в безпеці», «видихай».

3. Пам’ятай про реальність

- називайте потерпілого на ім’я, якщо знаєте

- запитайте, чи знає він, що сталося, де він зараз, який день сьогодні

- поясність, де ви знаходитеся і що трапилося

- попросіть називати предмети, котрі вас оточують

- попросіть робити вдихи та видихи

4. Заохочуй

- вислухайте уважно та зі співчуттям (емпатією)

- заспокойте з приводу реакцій – це нормальна реакція на ненормальні обставини

- не потрібно заспокоювати плач (лише, якщо людина сама просить)

- не сприймайте до себе агресію, люди в стресових ситуаціях агресивні або в страху

- уникайте припущень про переживання потерпілого (не оцінюйте, не осуджуйте, не повчайте)

- уникайте ставити діагнози.

5. Подбай

- «Слухай, мовчи, піклуйся!»

- допоможіть у тому, у чому можете на даний момент (попити, зігрітися, перепочити тощо)

- поважайте бажання потерпілого побути на самоті, але не випускайте його з поля зору

- питайте про плани

- надайте інформацію про служби, інстанції, котрі можуть допомогти.

6. Передай

- переадресуйте потерпілого до фахівця (психолог, медик, соц.працівник, волонтер, капелан), який допоможе йому в подальшому.

Фото без опису

 

Поради психологів

ЩО РОБИТИ ПРИ ТРИВОЗІ ТА ПАНІЦІ?

 Тіло

  • Не стримувати тремтіння, а навпаки встати, потрясти тіло, поприсідати.
  • Масажувати мочки вух, стискати і розтискати долоні - це дасть роботу м'язам і допоможе знову відчути своє тіло.
  • Для того щоб задіяти смакові рецептори покладіть в рот льодяник.
  • Для тактильних відчуттів – перебирати чотки, дрібні предмети у руках це включить моторику і дозволить заспокоїтися.

Дихання

У будь-якій ситуації необхідно нормалізувати дихання. Це дозволить вашій вегетативній системі прийти в норму.

  • Зосередьтеся на диханні.
  • Зробіть кілька швидких вдихів та видихів (як дихає собака під час бігу).
  • Потім вдих, максимальна пауза, видих, максимальна пауза.
  • Слухайте удари серця.
  • Це дасть Вам можливість переключити увагу.

Мозок

  • Пишіть на папері свої почуття та переживання.
  • Малюйте хоча б каракулі та в них шукайте малюнок.
  • Читайте, слухайте музику.
  • Запустіть улюблену ГРУ.

Харчування

  • При страху та тривозі виробляється кортизол (гормон стресу), який мобілізує організм.
  • А також адреналін та норадреналін (гормон зайця та лева) для реакцій бий або біжи.
  • Наше завдання вивести надмірний кортизол!
  • Пийте більше води, чорного та зеленого чаю.
  • Їжте банани, темний шоколад, рослинні волокна, квашену капусту та йогурт (пробіотики), печену картоплю із салом.
  • Уникайте кофеїну у другій половині дня.
  • Нюхайте щось свіже, запах свіжості заспокоює і допомагає розслабитися (будь-який запах цитрусових, на крайній випадок свіжовипрана білизна).

ПОРАДИ ПСИХОЛОГІВ У СТРЕСОВИЙ МОМЕНТ

(від Світлани Ройз)

  • Увага на ноги. Подивитися, на них, особливо, коли не відчуваються ноги. Стояти стабільно, не дати землі «піти з-під ніг». Міцні і впевнені стопи на землі. Топати, стрибати, давати дітям бігати скільки можна.
  • Спиною спертись на стіну, стілець, відчути опору.
  • Знайти погляд іншого поруч. Знайти, на чому сфокусувати погляд.
  • Сжимати, терти долоні.
  • Обійняти себе, похлопати по плечах. Пояснити дитині про янгола-охоронця, який так тебе обіймає (хто вірить - пояснити собі).
  • Точка між мізинцем і безіменним - пом‘яти.
  • Простукати грудну клітину 1 удар на секунду (нормалізація серцебиття) - не частіше! Дитині можна простукати колінки або плечі. Проговорювати «я правляюсь, ми справляємось! ми молодці»
  • Потягуватись! Розтягувати м‘язи (в стресі м‘язи спазмуються), мінімально - тягніть шию, пальці рук.
  • Активно розминайте обличчя, кривляйтесь, дуркуйте як можете.
  • Видихати довше, ніж вдихати, «задувати свічку», співати.
  • Не рухаючи головою, поводити очима до крайніх точок - вверх, вниз, право, ліво. Затримати.
  • Обіймати дітей і всіх-всіх.
  • Пити воду, хоч по-трошки.
  • Нагадувати собі і дітям ходити в туалет.
  • Плакати, якщо плачеться - так виходить кортизол.
  • Ти - океан, океан сили, спокою, за тобою - рід, земля, хлопці на передовій і наші діти. турбуйся про себе, так ти підтримаєш і себе, і інших.
  • Дихай.

 

Тілесні ранкові ігри для дітей (від Світлани Ройз)

Важливі в будь-який час - дітям і дорослим, але вранці саме зараз вони просто необхідні.  Від нашої "тілесності" зараз буде залежати, як ми впораємося із емоційним навантаженням, травмуванням.

  • Доброго ранку, носик, доброго ранку щічки, доброго ранку вушка,доброго ранку шийка, доброго ранку плечики і т.д. - торкаємося різних частин тіла, промовляючи слова (можливо, цілуючи). Треба пройтися по всьому тілу.
  • Ліпка - розминати тіло, як тісто, чи пластилін
  • Колобок - спочатку "засипати" муки - пройтись легкими рухами по всьому тілу, потім,"налити" води - рухи, що гладять. Ліпимо тісто, а потім робимо колобок - дитина сидить, обійнявши себе руками. А ми її обіймаємо за спинку. Розкриваємо руки - колобок "випікся"
  • Поцілунки - квадратный, трикутний, овальний - цілувати лобик чи щічку багатьма поцілунками так, щоб їх послідовність утворила форму
  • Якого кольору поцілунок (є прекрасна книга "якого кольору поцілунок) - наприклад, я тебе зараз цілую жовтим поцілунком, малиновим, райдужним в т.д.
  • Люлечка. Сісти за дитиною, обіймаючи її за спинку, можна погойдатися.
  • Обійманці - обійми мене, сильніше, ніж я.
  • Кенгуру - дитина сідає животик до нашому животику і міцно обіймає.
  • Призначити дитину головною по рахунку обіймів.
  • Діду - діду, де ти там, не морозь (щічки, носик, попу,животик, ніжки..)...... нам - дорослий каже слова,торкається до якоїсь своєї частини тіла. Діти - називають її і також торкаються. Потрібно пройтись по всьому тілу.
  • Коврик - простукати себе, все тіло, мов коврик.
  • Орангутан - стукати із криком Яяяя себе по грудній клітині, мов мавпа.
  • Торкатися один одного "різними дотиками" - як зайчик, як змія, як лисиця хвостиком.
  • Сніговик - "ліпимо" із тіла дитини сніговика. Просимо напружити всі м'язи, наче він змерз. А потім "гріємо сонечком" - а зараз вийшло сонечко в сніговик тане. І дитина розслабляється.
  • Очищення. Сонечко чи вода проходить (із нашими торканнями) по тілу зверху донизу - і змиває, освітлює все, що напружує, лякає, заважає .
  • Малювати на животику, спині різні букви чи прості форми, а дитина має вгадати, що це
  • Домик ти Домик - це у тебе підлога, (ніжки) стіни (проходимо по всьому тілу доторками), криша - голівка. Ти в домику. (Можна покласти руку на сердце).
  • Квітка чи Дерево. Запитати у дитини, ким вона хоче бути, якої квіткою, чи деревом. Торкнутися стоп - (в тебе дуже міцне коріння, воно із землі бере все, що потрібно для життя і міцно тримає тебе.) . Торкнутися боків (У тебе такий стрункий сильний міцний гнучкий стовбур. Він може зігнутися, може схилитися, але він ніколи не зламається. Він витримає всі вітри та урагани). Торкнутися голівки - (а це твоя крона - красива, ніжна, соковита, сильна). Ти - дерево Життя.
  • Важливо пам'ятати, що зараз діти і дорослі навряд чи зможуть грати в ігри, робити практики із закритими очима - поки що ми можемо намагатися контролювати всі процеси.
  • Торкаємося тільки частин тіла, закритих одягом.
  • Наші доторки - не поверхневі, не лоскочуть, а трохи проминають.
  • Дитина може якусь гру просити повторювати багато разів - ця гра для неї найтерапевтична.
  • Доброго доброго доброго дня.

 

СИМПТОМИ ПАНІЧНОЇ АТАКИ ТА НАДСИЛЬНОГО СТРАХУ
У ДІТЕЙ ТА ПІДЛІТКІВ

   відчуття нестачі повітря або задухи;       запаморочення, хиткість або млявість;
   миготіння чи прискорене серцебиття;       тремтіння або дрижання;
     нудота або неприємні відчуття в животі;      потовиділення;
   відчуття оніміння або поколювання;          припливи тепла/холоду;
   деперсоналізація або дереалізація;          біль або дискомфорт у грудях;
  страх смерті;
       страх втратити контроль чи збожеволіти.

 

  ЩО РОБИТИ

1. Дихальна вправа: повільно вдихаємо через ніс; видихаємо повітря вузьким ротом (губи у трубочку);  видих має бути повільніший за вдих.

2. Зволожуємо слизову оболонку рота маленькими порціями води.

3. Робимо періодичний масаж мочок вух та кінчика носа.

4. Швидко стискаємо та розтискаємо кулачки.

5. Відволікаємося:  Озирнись навколо (Уяви собі...)

 "Знайди 5 речей, які ти можеш побачити!"

 "Знайди 4 предмети, яких ти можеш торкнутися"

 "Знайди 3 речі, які ти можеш почути"

 "Знайди 2 речі, які ти можеш понюхати"

 "Знайди 1 річ, яку ти можеш спробувати на смак".

6. Рахуємо подумки від 100 до 1.

7. Згадуємо слова пісні чи вірша.

9. Говорити дитині, що відчуття страху - це нормально. Страх допомагає нам зрозуміти та усвідомити, що відбувається. Необхідно навчитися контролювати свої відчуття та наближення страху (панічної атаки) та виконувати безпечний поведінковий алгоритм.

10. Пам'ятайте, чим спокійніші Ви, тим впевненіше почувають себе діти та близькі поруч з Вами!

БЕРЕЖІТЬ СЕБЕ ТА СВОЇХ БЛИЗЬКИХ!

"ПСИХОЛОГІЧНІ ХВИЛИНКИ" ПІД ЧАС ЗАНЯТЬ

Фото без опису

ПЕРША ПСИХОЛОГІЧНА ДОПОМОГА це сукупність заходів загальнолюдської підтримки та практичної допомоги ближнім, які відчувають емоційне напруження та страждання. таку допомогу може надати не лише практичний психолог, а також педагог, який знайомий з правилами надання першої психологічної допомоги. її надання не передбачає значної професійної підготовки, достатньо педагогічних знань, отриманих в межах загальноосвітнього психологічного інформування, і природної здатності проявляти співчуття, людяність. про це йдеться в рекомендаціях Міністерства освіти і науки щодо викладання шкільних предметів. Лист МОН України від 12.09.2023 року № 1/13749-23 (https://znayshov.com/news/details/metodychni_rekomendatsii_pro_vykladannia_na vchalnykh_predmetiv_u_zzso_u_2023_2024_navchalnomu_rotsi)

Фізичні та емоційні стани людини взаємоповязані і тому здатні взаємовпливати один на одного. Під час напружених емоційних станів у дитини змінюється міміка, тем мовлення, зявляється метушливість, змінюється дихання, пульс, колір обличчя, можуть зявитися сльози тощо.

Рекомендуємо викладачам  під час уроку впроваджувати психологічні хвилинки, які допоможуть здобувачу освіти впоратися зі стресом та його наслідками, емоційно налаштуватися на урок, на плідну роботу, завдяки чому створюватиметься сприятлива атмосфера, яка дасть змогу дітям розслабитися, зняти емоційне напруження, відновити почуття безпеки та психоемоційного комфорту, що є природним механізмом стабілізації.

*Водночас викладачі мають самостійно визначити, коли і у який час провести психологічну хвилинку.

*Для полегшення підготовки до такої форми роботи з дітьми у Міністерстві освіти і науки радять використовувати навчально-методичний посібник «Психологічна хвилинка», що містить 108 коротких відеотренінгів.

Посилання на посібник:

https://www.youtube.com/playlist?list=pl4lmqf0lvynejk3uhho9f7m8o6k7xh4rb

Регулярне впровадження психологічних хвилинок у зручний час та слушній нагоді допоможе здобувачу освіти стати більш спокійним, врівноваженим, а також дасть змогу краще зрозуміти свої почуття.

інформацію також можна отримати на сайті:

https://imzo.gov.ua/psyholohichnyj-suprovid-ta-sotsialno-pedahohichna- robota/materialy-dlia-vykorystannia-v-roboti-pid-chas-voiennykh-diy/vpravy-dlia- ditey-ta-pidlitkiv-iaki-perebuvaiut-u-stresoviy-sytuatsii-dlia-zniattia- psykhoemotsiynoho-napruzhennia/

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування: Моя майбутня професія

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень